Som dreng, var jeg småforelsket i Lily Broberg

Hun var med i mange af de gamle danske film, man så dengang.

Du kender hende også som Grisehandler Larsens hustru i Matador

Som dreng var jeg også en nørd, som tænkte meget over hvorfor ting så ud som de gjorde.

Engang forestillede jeg mig for eksempel de diskussioner som slikfirmaet da måtte have haft, da de stjal navnet “Spunk” fra Pippi Langstrømpe og satte det på lakridser. Hvad havde de sagt til hinanden? Måske en enkelt person (som lignede mig lidt) havde rejst sig og sagt at man ikke må stjæle navne?

Måske Astrid Lindgren selv stod bag?

Men jeg kunne faktisk godt lide de små hårde saltlakridser, så jeg gik hurtigt videre til andre ting.

Som ung mand blev jeg stærkt optaget af reklamer

Jeg fandt konstant på snedige slogans og tegnede reklamer for fiktive firmaer og ønskede brændende at se hvordan rigtige reklamer blev til. Så derfor ringede jeg en dag til et stort reklamebureau i københavn (jeg har desværre glemt hvilket) og fortalte at jeg var meget interesseret i at forstå hvad der gør at reklamer virker – og spurgte om jeg ikke kunne komme til at arbejde med det hos dem?

Jeg glemmer aldrig hvad hun svarede:

– Den slags plejer vil altså at bruge psykologer til. Beklager. Farvel og held og lykke.

I første omgang var jeg helt knust. Jeg var 20 år og skoletræt og ville have noget action – nu! Det virkede ganske enkelt ubærligt kedeligt at skulle gennemføre gymnasiet OG en psykologuddannelse for at komme til at arbejde med det jeg fandt spændende.

Efter at have ledt efter en genvej et par år, måtte jeg dog erkende at det nærmeste jeg kom en genvej faktisk var at sætte mig på skolebænken. Så jeg meldte mig til på HF og begyndte derefter på psykologistudiet på Københavns Universitet, ved siden af mine forskellige kommunikationsprojekter.

Jeg har aldrig set mig tilbage

I dag – mere end 25 år efter den nedslående telefonsamtale – er jeg selv en af de psykologer, som ved noget om hvorfor det ene budskab virker, mens det andet ikke gør. Og jeg er dybt taknemmelig over at jeg fik et afslag dengang.

For min psykologiske skoling gør at jeg ofte kan se hvad andre ikke kan. Og når jeg bruger en lang tradition af psykologisk viden og forskning til at analysere tænkning og følelser hos modtageren, kan jeg lave solide og brugbare løsninger, som kan hjælpe mine kunder med at nå deres mål.

Og så kan man ærligt talt ikke forlange meget mere.

Anders Colding-Jørgensen