De 3 indsatser, som kan gøre enhver kommunikation skarpere og mere effektiv

Når I forstår hvordan jeres målgruppe tænker og føler og lærer at bruge den viden i praksis, bliver I bedre til at få opmærksomhed og at skabe respons

Hjernen, følelserne og det styrede flow

Når jeg hjælper jer med at optimere jeres kommunikation, begynder vi med at se 3 indsatsområder. De 3 områder dækker det vigtigste: at blive set og forstået, at skabe en respons hos folk og at sikre at din kommunikation bliver brugt til noget.:

1) “Det kognitive aspekt”: Hacke hjernen
Din kommunikation skal fungere effektivt og erobre opmærksomheden på få sekunder. Længere tid har du ikke har tid til rådighed i et nyhedsfeed. Indholdet skal kunne afkodes uden anstrengelse, scannes af en sjusket læser, som leder efter noget der fænger. Hvis ikke du kan få folk til at holde op med at scrolle og stoppe op, er alt andet forgæves. Oghvis de standser, men ikke forstår hvad du skriver, er du ikke nået meget længere. Denne opgave handler om at bruge stærke blikfang, strømline teksten og at lære hvordan hjernen afkoder kommunikation. Læs lige e-bogen om Facebook-opslag her.

2) “Det emotionelle aspekt”: Hacke følelserne
Tænker du på hvordan din kommunikation føles? Hvis ikke, er det på tide at du begynder på det. For det er følelserne der afgør om du får en respons. Du kan bombardere mennesker med facts, men det er først hvis du får aktiveret følelser at din kommunikation får vægt. Hvis I f.eks. er en tænketank eller en forskningsinstitution, har I ofte et handicap. For I er opdragede til at tro at facts taler for sig selv. Men det er faktisk først når I lærer at omsætte jeres facts og viden til budskaber som rammer folk følelsesmæssigt, at I får den store respons. Denne opgave handler om at bruge emotionelle virkemidler som historier og framing – og at gøre sit sprog mere naturligt og direkte og (langt) mindre akademisk.

3) “The journey”: Brug din kommunikation til at opnå mål
Hvis din kommunikation skal gøre noget. For eksempel hverve medlemmer, skaffe stemmer eller skabe salg, så er du nødt til at se alt du laver som en del af et samlet flow. Nogle kalder det en “kunderejse”. Rejsen begynder når folk kommer i kontakt med dig for allerførste gang – og ender når de er blevet medlemmer, har købt dit produkt eller stemt på dig. Du kan se flowet som en kæde – hver gang du skal have folk videre i flowet, skal du hjælpe dem og tage styring. Hvis du f.eks. holder et spændende oplæg, er det ikke nok at du håber at de efterfølgende ringer til dig. Du skal fortælle at de kan hente slides på din hjemmeside. og der skal du få dem ind på jeres nyhedsbrev, hvor du efterfølgende kan føre dem videre i flowet. Hvis du ikke ser din kommunikation som et flow, overlader du effekten af din kommunikation til tilfældigheder.

Vi kan ikke all være genier

Det kan jeg ikke engang selv ret tit. Men det gør ikke noget. For alle kan lære at gå deres kommunikation systematisk igennem og optimere alle de steder som halter. Og det er der jeg begynder, når vi mødes: jeg fokuserer på de lavt hængende frugter og optimerer på dem. Så vil I ret hurtigt opleve en mindre stigning i jeres tilmeldinger, Facebook-visninger eller hvad I nu har som fokusområder.

Når I så begynder at ændre jeres vaner og at tænke jeres kommunikation kognitivt effektiv, emotionelt virksom og som en del af en større taktisk sammenhæng, vil i begynde at få den store effekt på langt sigt. Og hver dag fremover.

Det kan du gøre nu:

  • Hvis du bare vil høre hvordan I kan få nyt liv i jeres kommunikation, kan du ringe 61678923 eller kontakte mig
  • Hvis du vil begynde at forbedre dine kommunikation, ASAP, kan du læse e-bogen om Facebook-opslag