Er du også faldet i Facebooks annoncefælde?

Hvis du arbejder i en stor kommerciel virksomhed, ved du at opmærksomhed på Facebook tit koster penge

Men hvis du er Facebook-ansvarlig i en forening eller lille virksomhed, kender du måske dette forløb

Ofte sr du nemlig Facebook som en helt gratis og sexet kommunikationskanal, som kan erstatte jeres nyhedsbrev og skabe direkte (og gratis) kontakt til jeres kunder/medlemmer eller hvem I vil tale til.

Ofte ender det som en skuffelse og med at I betaler for at få jeres opslag vist – uden at I helt kan overskue hvordan I endte der. Her er en gennemgang af de faser man ofte går igennem som mindre virksomhed/organisation.

Sådan ser det ud, når du svømmer ind i Facebooks annoncenet:

  1. Først får du at vide at du kan oprette en gratis side på Facebook og holde kontakten med “dit community”. Du kan begynde din rejse imod at blive en “social” virksomhed, som kommunikerer direkte med brugerne. Du er “der hvor brugerne er”, hvilket jo unægteligt lyder som en god idé.
  2. Så du opretter en side og begynder at annoncere for den på dit website, i jeres nyhedsbreve og på plakater og brevpapir. “Følg os på Facebook” skriver du. Her kan du også bruge  “like boxe” og  hvad Facebook ellers tilbyder af muligheder for at markedsføre Facebook på din egen hjemmeside.
  3. Men nu er der sket noget, du ikke helt har bemærket: Nu er du socialt forpligtet over for dit netværk. Når du har annonceret at du er gået på Facebook, er det jo pludselig meget sværere for dig at bakke ud. Nu har du jo lige fortalt det til alle. Der er altså ingen vej tilbage. Men det opdager de færreste der.
  4. Du  opdager efter nogle uger/måneder at det er svært at “skabe et community” på nettet. Der er kun ganske få følgere på jeres side. Og faktisk virker det nu direkte negativt at dit antal af følgere er så lavt. Selvom det rent logisk ikke forholder sig sådan, så virker en Facebook-side med 59 følgere faktisk værre end ingenting.
  5. Derfor begynder du at tage på kurser, læse blogindlæg og deltage i webinars osv og snart forstår du at grunden til at det ikke fungerer for dig, er at du er dårlig til at “skabe engagement”. Hvis du bare kan lære kan engagere folk, kan du få et stort og gratis community. Men det virker besværligt.
  6. Meen… der findes da en genvej til at få flere følgere, for talentløse folk som dig – nemlig at købe nogle annoncer, for at markedsføre din side.
  7. Så I kaster lidt penge efter annoncerer og når op på 500 følgere eller hvornår skammen hører op for jer. Tillykke – det føles dejligt, ikke?
  8. Men nu støder I på et andet problem. Facebook er nemlig så “venlige” at fortælle jer hvor mange der ser jeres opdateringer og det er overraskende nok kun en brøkdel af jeres fans der rent faktisk har set det I poster. En heldig Facebook-side får sine posts vist til ca. 25% af deres egne fans(!) når de poster noget.
  9. I googler igen og finder ud af at det er fordi jeres indhold ikke er “engagerende” nok. Hvis det fik folk til at klikke på det, ville I blive vist til flere. Det skyldes Facebooks “algoritmer”, som skal beskytte deres brugere imod at se opdateringer fra jeres side (som de ellers selv har valgt at følge). Ellers får brugerne en “dårligere brugeroplevelse” og det lyder da ikke rart.
  10. Men du kan da vælge at betale for at få vist dit indhold til alle fans – hvis ikke, så har du jo spildt tiden på at opbygge siden – oven i annoncekronerne på at tiltrække 75% af dine eksisterende fans.
  11. Så nu betaler du efterhånden hver gang du vil have dit opslag vist – men det giver stadigvæk ikke ret meget respons

Fortvivl ikke – der er faktisk alternativer

Det ene er at lukke Facebook-siden

For nogle er en Facebook-side komplet spild af kræfter. Hvis I i stedet har en Facebook-gruppe, hvor I kan tale sammen internt og ellers et godt website og måske et nyhedsbrev, er mange godt dækket ind. Det er ikke en naturlov at en lille virksomhed eller organisation skal være på Facebook.

Det andet er at lære håndværket

Hvis I alligevel vil være på Facebook, nytter det sjældent noget at forsøge at betale sig til opmærksomhed. Et dårligt opslag er stadig dårligt, selvom I kaster annoncekroner efter det. Det I skal gøre er at blive bedre til håndværket.

Begynd f.eks. med at hente min gratis e-bog, som hjælper med at gøre selve Facebook-opslaget sværere at ignorere og lettere at forstå. Den er let læst og vil garanteret give jer et gratis boost, hvis I lige nu kæmper med at finde formen på Facebook.

PS: Hvis I vil have mig til at give jeres Facebook-indsats et eftersyn, så bestil “Facebook-førstehjælp”

6 replies

Kommentarer er lukkede.